Čas je jeden ze dvou nejcennějších prostředků, jakými může dnešní freelancer disponovat. Pokud nemá čas, pak se ve zkratce nemůže efektivně dostávat k druhému cennému prostředku – nezaměnitelnému pocitu z dobře odvedené práce. Proto je důležité se svým časovým harmonogramem rozumně hospodařit a pečlivě zaznamenávat všechno, co se kolem něj jenom mihne. Jednou z nejjednodušších cest, jak si časový rozvrh zaznemanávat, je Toggl.
Toggl je na první pohled jednoduchá aplikace ve formě stopek, do které zadáte název aktuální činnosti a kliknete na tlačítko Start. Tím se spustí časomíra, které bude běžet až do chvíle, než kliknete na tlačítko Stop. Toggl pak celou aktivitu uloží do příslušného dne a bude tak postupně vytvářet časovou stopu toho, co jste celý den dělali.
To ale není všechno. Veškeré časové položky můžete připojit ke konkrétním projektům, na kterých pracujete, a tak záznam ještě zpřesnit. Možnosti řazení pak rozšiřují štítky, které můžete také připojovat k jednotlivým položkám. Puntičkáři mají v Togglu skutečně široké pole vyžití. Aplikace zároveň umožňuje přizvání kolegů a ve Free verzi vytvoření až pětičlenného týmu. Každý člen si pak může čas zaznamenávat na jednom místě.
Tohle všechno pak můžete samozřejmě i postupem času vyhodnotit. Toggl nabízí statistiky nejen pro jednotlivé dny, ale také týdny, měsíce, roky nebo jiné uživatelem definované časové období. Vybrat si pak dokonce můžete ze tří způsobů, jakými statistiky hodnotit:
- Summary nabízí shrnující pohled na celé období s grafy i celkovým časem věnovaným všem projektům.
- Detailed se zaměřuje na konkrétní činnosti, které lze řadit pomocí data, doby trvání, popisku a konkrétního uživatele.
- Weekly pak v tabulce shrnuje časový rozpis pro konkrétní týden podle konkrétního projektu a dnu.
Všechna data si pak můžete vyexportovat a dál s nimi pracovat. Tady ale Toggl ještě trochu skřípe – zatímco vyexportovaný Summary report je stejně přehledný jako je tomu na webu, Detailed report je pouze seznamem všeho, co jste v daném časovém období zaznamenali. Ano, to je samozřejmě hlavní náplň takového reportu. Jednotlivé záznamy od sebe ale nejsou výrazněji oddělené – chybí například barvy projektů, pod které jednotlivé činnosti spadají, nebo výraznější řazení podle konkrétních dnů.
Výhody Togglu jsou ale jasně převažují. Jde asi o nejjednodušší systém kontroly času, s jakým jsem se zatím setkal. Pokud zapomenete časovač vypnout nebo zapnout, pak můžete určitou položku editovat nebo vytvořit novou. Toggl funguje i offline a potom se jednoduše synchronizuje. Současně ho ani nemusíte využívat jen v prohlížeči – dostupné jsou aplikace jak pro tři hlavní desktopové platfotmy (Windows, Mac a Linus), tak i pro ty mobilní (iOS a Android). Snad se brzy dočkáme také verze pro Windows Phone.
Toggl je zadarmo. Za 5 dolarů měsíčně ale nabízí i pokročilejší funkce jako přiřazení určité hodinové taxy k projektu, neomezenou velikost týmu, vytváření úkolů nebo další možnosti exportu. I bez měsíčního poplatku je ale Toggl užitečným nástrojem, díky kterému můžete vzít čas do vlastních rukou.
2 komentáře
MikeTe
16. 2. 2014 at 11:36
Toggl je skvělý pomocník a používám ho taky už pár měsíců. Eviduju si v něm práci pro jednotlivé klienty a štítkama pak následně rozlišuji, zda jsem danou práci již vyfakturoval (příznak „Billable“ je totiž pouze v placené verzi). K zadávání používám hlavně desktopovou aplikaci, která se ale často chová dost divně a moc neodpovídá kvalitě webového rozhraní. Jako jednoduchá evidence práce freelancera pro klienta ale Toogl určitě svůj úkol splní.
Boris van Múdry
2. 3. 2014 at 9:00
Já používám na střídačku oboje a je fakt, že webové rozhraní je kvalitnější, ale často mám v prohlížeči tolik oken, že se jednoho rád zbavím.